Juryleden Mercurs 2025

Margriet van der Linden is juryvoorzitter van de 26e editie van de Mercurs. Zij gaat met een zevenkoppig team van vakmensen de winnaars vaststellen van in totaal vijf categorieën: Magazine Mediamerk, BeLOFte, Redactieteam, Innovatie en Partnership van het Jaar. De Mercurs zijn dé jaarlijkse vakprijzen voor de magazine mediabranche. Sinds de eerste editie in 1998 zijn er al 227 Mercurs uitgereikt.

Profielfoto: Margriet van der Linden

Margriet van der Linden – juryvoorzitter

Tv-en radiopresentator, filmmaker en schrijver Margriet van der Linden was na haar studie journalistiek schrijvend redacteur voor diverse media. Ook werkte ze achter de schermen bij redacties van radio- en tv-programma’s als RTL Nieuws, Twee Vandaag en De ronde van Witteman. We kennen haar de laatste jaren vooral als tv-presentator van onder veel meer haar eigen programma M, Moltalk en in 2009 van Zomergasten.
Van 2008 tot 2013 was ze hoofdredacteur van het feministische maandblad Opzij, als opvolger van Cisca Dresselhuys. Ze introduceerde onder andere de Opzij Top 100, een jaarlijkse lijst van de meest invloedrijke vrouwen van Nederland.
In 2024 ontving ze de prestigieuze Sonja Barend Award, voor haar drie- en een halfuur durend interview met strafrechtadvocate Liesbeth Zegveld, in Zomergasten. Vorig jaar verscheen ook haar nieuwste boek: ‘I’m speaking’. De stem van Kamala Harris.
Foto: Frank Ruiter

Edwin Achtereekte

Edwin Achtereekte is Manager Commercie & Marketing van Primera, de grootste winkelketen onder één formule in de gemaksbranche. De winkelketen heeft ruim 555 aangesloten winkels in Nederland die gerund worden door zelfstandig ondernemers. De tijdschrift-schappen spelen in deze winkels een belangrijke rol. Primera is specialist in de losse verkoop van tijdschriften en daarmee een belangrijke partner voor de magazinemedia- uitgeverijen.
Edwin werkt sinds 2011 bij Primera, waar hij begon als Category Manager en o.a. Hoofd Category Management was en is nu sinds enkele jaren verantwoordelijk voor de commercie en marketing van Primera.

Nicolette Hulsebos

Nicolette Hulsebos is uitgever en hoofdredacteur van FONK Magazine. Eerder gaf ze ook de designtitel Identity Matters, Reclameweek en George Magazine uit. Als bestuurslid van het Lucas- Ooms Fonds maakt ze zich al jaren hard voor jong talent, zoals de Mercur BeLOFte van het Jaar.
Ze is Initiatiefnemer van Female Agency Leaders, New Kids on the Block, Coolest Dutch Brands, FONK150 Best Agencies en initiatiefnemer en auteur Pitchcode 2025.
Ze koestert alles wat mooi is en heeft een passie voor duurzaam design, inclusiviteit en dierenwelzijn. Familie en vrienden hebben een centrale plaats in haar leven. Ze loopt bij voorkeur ver, en is – sinds haar studie Nederlandse taal en letterkunde - Louis Couperus verzamelaar.

Ruud de Langen

Ruud de Langen is Chief Growth Officer van dentsu Benelux, waar hij verantwoordelijk is voor de integratie en groei van media-, creatieve en CXM-activiteiten. Eerder was hij CEO van Mindshare en bekleedde hij sleutelrollen bij onder andere Talpa en FHV/BBDO. Onder zijn leiding werden meerdere AMMA’s gewonnen, waaronder vier keer Bureau van het Jaar met Mindshare en één keer met dentsu. Ruud is actief in de creatieve industrie, gepassioneerd over sterke merken en media-innovatie, en vervult daarnaast een toezichthoudende rol binnen het betaald voetbal bij AZ Alkmaar.

Profielfoto: Laura Seikritt

Laura Seikritt

Laura heeft een scherp oog voor verhalen die ertoe doen. Ze weet complexe thema’s terug te brengen tot toegankelijke, aansprekende content – altijd met oog voor wat relevant is voor zowel merk als media. In haar aanpak combineert ze resultaatgerichtheid met creativiteit, een open blik en een sterk netwerk.
Laura Seikritt draait al meer dan 20 jaar mee in de wereld van PR en communicatie. Ze is nu Senior Director Media Relations bij Edelman. Haar carrière begon bij een mode-PR-bureau, waar haar liefde voor media en sterke content werd aangewakkerd. Sindsdien werkte ze voor internationale merken en organisaties - zowel aan bureauzijde als in-house.
Voordat ze bij Edelman startte, was Laura onder andere Global PR Lead Personal Health & Brand bij Royal Philips. Daar zette ze wereldwijde mediastrategieën op, leidde ze internationale PR-campagnes en stond ze aan de frontlinie van crisiscommunicatie. Eerder vervulde ze ook communicatierollen bij Scotch & Soda en Diesel.

Claudia Straatmans

Claudia Straatmans is uitgever Health bij Kosmos boekenuitgeverij (VBKMedia). Ze werkte meer dan dertig jaar in de magazines als hoofdredacteur van diverse glossies (o.a. Nouveau, Cosmopolitan, Marie Claire, Fab en Beau Monde) voordat ze in december 2024 de switch maakte naar de functie van uitgever. Als auteur publiceerde ze een aantal wandelboeken, zoals Het Lifestyle wandelboek, Het 4-seizoenen wandelboek en Weekend Weg Wandelgids. Haar boek Opeens Mantelzorger is net vers van de pers. Daarnaast is Claudia Straatmans co- owner van het online platform HappyLifeAfterFifty.com.

Jaap van Zessen

Jaap van Zessen (De Digitale Chef) is digitaal strateeg en geeft als freelancer mediamerken advies hoe ze online kunnen groeien. Bij AD.nl was hij zeven jaar als chef digitaal verantwoordelijk voor de online doelstellingen op de redactievloer en groeide het merk verder van traditionele krant naar mediamerk. Nu geeft hij advies, presentaties en trainingen op het snijvlak van nieuws, data en marketing waarin ook AI een steeds belangrijkere rol speelt. Maandelijks is hij te horen in de podcast Het Mediaforum, in het programma Spraakmakers op NPO Radio1.
Foto: Nienke van Denderen