Categorieën & criteria Mercurs 2025
Om kans te maken op een Mercur kan voor vijf categorieën worden ingezonden.
Mercur Magazine Mediamerk van het Jaar
Magazine Mediamerk van het Jaar
Voor een Mercur in deze categorie komen in aanmerking magazine mediamerken die in de periode 1 juli 2024 tot en met 31 augustus 2025 opvallend gepresteerd hebben op zowel redactioneel als commercieel gebied. De Mercur-winnaar steekt met kop en schouders boven de branchegenoten uit. Het magazinemerk laat zien hoe zij de behoeften van hun doelgroep vertalen. In kwalitatieve en creatieve content en vormgeving, met (technische) innovaties als antwoord op de veranderende dynamiek van de markt, met een multi-channel aanpak en met sterke commerciële prestaties (op de lezersmarkt en de adverteerdersmarkt, gerelateerd aan de marktomstandigheden). Het gaat om magazinemerken met een onafhankelijke redactievoering. General óf special interest titels, voor een grote of juist kleine doelgroep. De drie meest inspirerende, innovatieve en succesvolle magazine mediamerken worden genomineerd en daarna bekroond met een Gouden, Zilveren of Bronzen Mercur.
Mercur Partnership van het Jaar
Partnership van het Jaar
In deze categorie komen in aanmerking impactvolle, succesvolle commerciële samenwerkingsvormen van een magazine mediamerk of uitgeverij die tot stand zijn gekomen met adverteerders/merken in de periode 1 juli 2024 tot en met 31 augustus 2025 en die tot concrete resultaten hebben geleid. Het kan gaan om samenwerking met een adverteerder en/of mediabureau, tussen uitgeverijen of met meerdere magazinemerken. Het kan bijvoorbeeld door de redactie ontwikkelde branded content zijn op één of meer platformen van het magazinemerk, waaronder sociale media. Maar ook specials, het ontwikkelen van een uitgave voor een ander merk, events, acties en dergelijke. Excellente partnership is bereikt als zowel de doelstellingen van de partner en het magazinemerk zijn verwezenlijkt, als dat de aantrekkelijke actie en/of content de doelgroep in het hart raakt. De wederzijdse doelstellingen moeten duidelijk zijn, net als hoe ze werden gerealiseerd en de resultaten zijn gemeten. De inzendingen worden gejureerd op sterke commerciële prestaties, originaliteit, innovatie, kwaliteit en impact.
Mercur Innovatie van het Jaar
Innovatie van het Jaar
De ontwikkelingen in onze branche gaan heel snel. In deze categorie worden dan ook alle innovaties gejureerd die het bereik en de invloed van het magazinemerk onder de bestaande of nieuwe doelgroep vergroten. Ze zijn behalve innovatief ook creatief en effectief. Het zijn bijvoorbeeld (digitale) ‘gamechangers’ die betere lezerservaringen creëren, de organisatie, workflow of efficiency van het magazinemerk op diverse platforms sterk verbeteren. Denk in deze categorie ook aan nieuwe producten, nieuwe inzet van (social) media, innovatief gebruik van data, nieuwe verdienmodellen, nieuwe inzichten in de doelgroep, nieuwe werkmethoden, nieuwe samenwerkingen, verbeterde communicatie of culturele veranderingen. Ook strategische, duurzame ideeën kunnen onderdeel van deze inzending zijn. Inzendingen gaan over de periode 1 juli 2024 tot en met 31 augustus 2025. De jury beoordeelt de creatieve en innovatieve aanpak én of de innovatie aantoonbare (commerciële) waarde heeft voor de lezers en/of de uitgeverij.
Mercur BeLOFte van het Jaar
BeLOFte van het Jaar
De Mercur BeLOFte van het Jaar is dé prijs voor aanstormend talent (t/m 29 jaar) in het magazine mediavak. Talenten die voor de BeLOFte 2024 in aanmerking komen zijn jonge, (super) talentvolle mensen die in de periode 1 juli 2024 tot en met 31 augustus 2025 een waardevolle bijdrage hebben geleverd aan de ontwikkeling van de magazine mediabranche. Zij onderscheiden zich door de hoge kwaliteit van hun persoonlijke professionele vaardigheden en/of hun originele, creatieve en innovatieve ideeën. En het leuke is: het kunnen schrijvers, uitgevers, fotografen, vormgevers, bloggers, vloggers, marketeers of (database) techneuten zijn. Ze kunnen bij een uitgeverij werken of juist freelancer zijn. Deze Mercur wordt uitgereikt in samenwerking met het LOF (Lucas-Ooms Fonds), dat voor de persoonlijke ontwikkeling van de winnaar een bedrag van € 2.500 beschikbaar stelt.
Mercur Redactieteam van het Jaar
Redactieteam van het Jaar
Succesvolle teams zijn doelgericht, communiceren uitstekend en ondersteunen elkaar om de doelstellingen te verwezenlijken. Een excellent team heeft nét dat beetje extra magie waardoor het een aanzienlijke impact kan maken in het vak, bij de doelgroep en natuurlijk in de eigen organisatie. Vanzelfsprekend kan de equipe goed samenwerken om obstakels te overwinnen en op hoog niveau te presteren. Deze prijs wordt toegekend aan een redactieteam dat heeft uitgeblonken in het leveren van een positieve, creatieve, kwalitatieve, innovatieve en zakelijke bijdrage aan het magazine mediamerk, tussen 1 juli 2024 tot en met 31 augustus 2025. Voor de jury is ook van belang hoe het team samenwerkt om de strategische en creatieve doelstellingen én de zakelijke verwachtingen te behalen.